dimarts, 8 de setembre del 2009

La grip nova

No us imagineu quina ràbia em fa llegir els diaris per internet. Quin alarmisme! Regió 7, Avui, El Periódico, El País, La Vanguardia, 20minutos... Cada dia (o gairebé cada dia) me'ls miro per saber què està passant i tenir diferents punts de vista. La majoria coincideixen en ser brutalment alarmistes en quant a la grip nova.

Ara ve la parrafada amb la meva opinió, podeu desconnectar si voleu. Aviam, per començar em sembla alarmista i ridícul que us anunciïn les víctimes de la grip nova una per una. Que ho fan, amb la grip normal? No. Per què? Doncs perquè causaria una onada de pànic que saturaria les urgències encara més i no faria cap bé a ningú. Per què estan tan entestats a espantar-nos, amb la grip nova? Em penso que fins ara només he llegit en una sola publicació el que tots hauríem de recordar: la grip normal mata més de mig milió de persones cada any.

Morirà gent, de grip? Sí. Morirà gent, de grip nova? També. Què podem fer? Doncs el que sempre s'ha fet amb la grip i que resulta ser la millor prevenció: si estem en un dels grups de risc, ens vacunem. Si ens posem malalts, ens quedem a casa, al llit, a covar-ho. D'aquesta manera, a més, s'evita encomanar-la a altres persones. I sabem que tenim ambulatoris que funcionen molt bé (creieu-me, que aquí als Estats Units no en tenim) i que hi podem anar si no ens trobem millor.

Això de tancar les escoles em sembla absurd. Primer, perquè els nanos igualment seran al carrer jugant, o al parc. L'única manera de no agafar la grip és no estar en contacte amb ningú: aviam, quantes persones coneixeu que cada any aillïn la canalla perquè no vegin ni tan sols els pares? Poca broma, que si els pares treballen o van en metro, tren o autobús, tenen moltes més possibilitats de posar-se malalts i contagiar la grip als fills.

A més, si s'endarrereix l'inici del curs, l'únic que es fa és endarrerir el moment en què els nanos estaran en contacte amb altres persones que poden (o no) tenir la grip nova.

Les vacunes encara no són a punt. Parem-nos a pensar per què. Evidentment, no es pot preparar una vacuna per una cosa que no existeix. No es podia preparar la vacuna de la grip nova fins que no existís. I preparar una vacuna és una inversió enorme, de diners i de temps. Si es comença a vacunar abans d'haver passat tots els assajos, es corre el risc de reaccions adverses, i llavors ens queixaríem d'això.

Qui s'ha de vacunar? Doncs a mi em sembla que les persones en situació de risc van primer. I si som objectius, em penso que tots podem dedduir qui són. Si es poden comprar dosis per més persones, endavant, però penseu que per a vosaltres seran gratuïtes, i la inversió de l'estat en vacunes és brutal. A més, aquesta vacuna s'haurà d'administrar en dues dosis.

Mireu com van les coses a casa Noga. El John és professor universitari, en un campus amb més de 10.000 estudiants. És molt possible que acabi agafant la grip, la normal o la nova. Jo sóc asmàtica i només per això ja sóc en un grup de risc, però és que ara sóc en un altre grup de risc i ja m'han comunicat que estic en llista prioritària per rebre la vacuna. Aquí, a més, sovint toca pagar-la.

Vivim a Califòrnia, un dels estats amb un major número d'infectats i amb 144 víctimes mortals, de moment. Som a tocar de Mèxic, el focus originari de la malaltia, i el trànsit de persones entre Mèxic i Califòrnia és constant. A les notícies no ens desgranen les morts una per una, tot i que al principi de l'epidèmia sí que es va declarar l'estat d'emergència. Tot i això, es va mantenir la calma i s'ha donat informació acurada de què cal fer.

Les escoles han començat el curs de manera normal, siguin de primària, secundària o universitàries. S'ha fet una campanya televisiva amb personatges de Barri Sèsam per ensenyar als nens què cal fer: estornudar en un mocador o al braç (no a la mà perquè així es redueix el risc de contagi), rentar-se sovint les mans, dir als pares o als professors si es troben malament, i tenir els nens a casa una setmana si es posen malalts.

Coneixem personalment algú que ha tingut la grip nova. S'ha recuperat plenament, i va anar tot molt ràpid: 4 dies amb el que semblava un refredat i apa, recuperat, sense problemes. Ni tan sols estic segura que hagi pres medicació, imagineu.

De debò que no entenc on es vol arribar amb aquesta alarma social. Sé que la meva situació em fa molt vulnerable a la grip, la nova i la normal, però no em serviria de res deixar-me endur pel pànic i, francament, em molesta molt veure les informacions que veig. No em diuen quantes persones moren d'asma cada any, sense necessitat de grip, i encara que són poques, existeixen. No m'agradaria viure aïllada de tot i tothom per si de cas.

Per cert, si sé quantes persones han mort a Califòrnia és perquè he entrat a la web del CDC, a les notícies diàries només es parla de prevenció. Us passo els enllaços a dues pàgines que sovint s'han passat per alt. La primera em fa sentir millor perquè considera que l'alarma creada en relació a la grip nova és exagerada. La segona és una entrada en el bloc d'una persona que treballa en el món de la sanitat. Aquesta entrada la trobareu en molts altres blocs similars, tots de persones del món sanitari. Són els consells que estem rebent aquí, i la veritat és que funcionen.


http://www.elpais.com/articulo/sociedad/medicos/censuran/alarma/exagerada/creada/pandemia/elpepisoc/20090902elpepisoc_2/Tes

http://gripeycalma.wordpress.com/2009/09/03/