dimecres, 2 de juliol del 2008

Cotxes i mòbils

Per fi! Ahir va entrar en vigor a Califòrnia una llei que prohibeix l'ús dels mòbils mentre es condueix. No es podrà parlar pel mòbil ni es podran enviar missatges de text, però sí que es podrà fer servir el sistema de mans lliures. Té sentit, oi?
Hi estic totalment d'acord. He vist barbaritats al volant per culpa del mòbil, hi havia una inconsciència total sobre el risc que representava escriure un sms si t'acostaves a un semàfor. La gent, però, està més aviat disgustada. Troben que és una exageració. Un dels comentaris que he llegit és que aquesta mesura era indignant perquè "l'atenció està sempre dividida mentre condueixes". Jo em pregunto: què volen dir? Que s'ha de fer sempre alguna altra cosa mentre es condueix? No els ensenyen que s'han d'evitar les distraccions al volant?
Per comprovar-ho, vaig fer un experiment. El 30 de juny, durant 5 minuts, vaig observar el trànsit a la cantonada de Citronia i Reseda. En 5 minuts vaig veure 18 persones conduint i parlant pel mòbil o escrivint sms. Ahir, dia en què entrava en vigor la llei, al mateix lloc, la mateixa hora i durant 5 minuts més, vam passar de 18 a 15 persones!!!
Avui encara no ho he provat, però no tinc gaire esperances que s'ho prenguin seriosament. Segueixo tenint la sensació que moltes persones es consideren invulnerables, que a ells no els passarà res, que no causaran cap accident si fan dues, tres o més coses alhora mentre condueixen. Només demano una mica de sentit comú.
A principis d'any, recordo que tornava de la biblioteca a casa. Vaig veure que un cotxe sortia d'un pàrking a l'aire lliure i que es volia incorporar al trànsit. I vaig veure un mòbil. Em vaig aturar en sec. Aquella conductora estava escrivint un missatge, i es va aturar. No li va quedar cap altre remei, es va incorporar al trànsit sense mirar i va topar amb un altre cotxe. Si jo no m'hagués aturat, hauria quedat entre els dos cotxes.
Tan difícil és veure que no és segur? Si a més els fa ràbia que els posin multes, doncs evitem-les. Seguirem una regla que trobem estúpida però no ens multaran. I per cert, al codi de circulació s'explicita que el conductor ha de parar atenció al trànsit i a les circumstàncies circumdants. Potser s'haurien de rellegir aquesta part (la primera, per cert).