dilluns, 2 de març del 2009

Crisi econòmica i pena de mort

La pena de mort és i serà un tema polèmic i controvertit. La crisi econòmica no tant, sembla que tots hi estem d'acord, oi? Doncs bé, ara, encara que sembli impossible, els dos temes estan relacionats.

Durant molts anys, les crítiques contra la pena de mort han estat constants i variades, però no s'ha eliminat aquesta sentència dels codis penals de diversos estats. Ara, pot ser que aquest moment hagi arribat. Però no ens enganyem: no ha arribat pels dubtes morals que puguin sorgir, no.

Estats com Texas s'estan plantejant una moratòria en la pena de mort perquè és massa car i en el context econòmic actual s'ha d'estalviar. Hi hauria d'haver un debat nacional i si convé un referèndum per aplicar la pena de mort, o per preveure mesures que evitessin la sobresaturació de les presons. Siguem realistes: no és un problema de fàcil solució, però ignorar-lo no el resol.

El que em treu de polleguera és que sigui per motius econòmics que s'arriba a aquest punt. Em supera, de veritat. I em preocupa, la situació econòmica. També em fa bullir la sang que un banc hagi hagut de demanar disculpes perquè després de rebre ajuda econòmica del govern van fer una festa amb concert de la Sheryl Crow i una bosseta de Tiffany's per les senyores.

El que va fer aquest banc em sembla indignant. Això sí, s'han disculpat i tornaran els diners (quan, no ho han dit). Que la situació econòmica sigui el motiu per no executar gent em sembla materialista i ridícul. Aquest debat s'hauria de fer ja, i s'hauria de fer de manera seriosa. Penso que no n'hi hauria prou de tractar la pena de mort, però dubto que aquest moment arribi mai.

De moment, la situació és aquesta: mentre no millori l'economia, força estats es plantegen prescindir de les execucions.